dinsdag 14 februari 2012

Vegetarische erwtensoep

Ingrediënten
Voor sommigen is erwtensoep misschien het vleesfestijn bij uitstek, maar dit recept bewijst dat vegetarische erwtensoep (ook?) heerlijk is! Deze erwtensoep is niet alleen lekker, maar ook gezond (want barst van de groenten) en niet vet. Een aanrader dus! Maar.. trek er wel twee uur bereidingstijd voor uit! Handig gereedschap: snijplank, scherp mes, staafmixer of desnoods een stamppotstamper, vergiet, grote kookpan.

Ingrediënten: 500 gram spliterwten, 2 preien, 2 winterwortels, 2 uien (of een flinke), 3 stengels bleekselderij, 2 aardappels, 1 bosje bladselderij, 2 liter water, 5 kruiden-bouillonblokjes.
Eventueel: vega-worst om de soep mee te versieren, donker brood, roggebrood en kruidenroomkaas.

Na veel was, hak en snijdwerk
Spoel de spliterwten goed schoon in je vergiet. Doe ze daarna in een flinke (5 liter?) pan samen met twee liter water. Laat dit een half uur koken. Ondertussen is het wassen, schillen en snijden geblazen. Van de preien de kop en de kont eraf, samen met de buitenste schil en dan in ringen snijden en die goed wassen in het vergiet. De winterwortels wassen en schillen en in plakjes snijden. Uien schillen en in dobbelsteentjes hakken. Bleekselderij wassen en fijn hakken. De aardappels schillen, wassen en in blokjes snijden.
Het resultaat; een aantal kommen vol heerlijke verse groente.

Pan te klein of teveel groenten?
Als de erwten een half uur gekookt hebben, kun je eventueel het schuim (als het veel is) met een schuimspaan of zeef van het water afscheppen. Dan voeg je voorzichtig alle groente toe, samen met de bouillonblokjes . Breng dit opnieuw aan de kook en laat minstens een uur koken. Dan een kwartiertje af laten koelen (zodat je je niet verbrandt als het spettert). Maak de soep dan met een stafmixer helemaal glad. In mijn studententijd had ik er geen en gebruikte ik de stamppotstamper om de groenten fijn te maken. Dan wordt het minder glad, maar het werkt wel. Snijd daarna eventueel de worst in halve plakjes en roer deze erdoor. Vijf minuutjes opwarmen en serveren met donkerbruin brood en/ of roggebrood met daarop een laagje kruidenkaas. Ook leuk met selderijstengels die over zijn en soepstengels om te dippen.



Vegetarische erwtensoep met plakjes vegaworst voor de sier.

3 opmerkingen:

  1. Hmm lekker. Ik zat laatst al zo zielig aan tafel omdat mijn moeder een overheerlijke erwtensoep had gemaakt maar met vlees. Dit ga ik volgende week denk ik ook maar maken. Heb er nu al zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, lekker erwtensoep, past niet helemaal bij dit lenteweer... alhoewel. Ik heb op mijn site ook een recept voor een vega erwtensoep staan met dacht ik een indiase inslag. En heel veel andere recepten (kook zelf niet strikt vegetarisch maar wel 90%) Ik ga even verder neuzen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    BeantwoordenVerwijderen